Tuesday, November 13, 2007

Kul på japanska

Dagens bilder är båda gamla, från i April. Ovan kan man se när jag var på Toraya och fikade på japanska, med riktig grön te och traditionell japansk godis, Yokan med kastanjsmak.
Torayas länk för intresserade: http://www.toraya-group.co.jp/ gottisarna hittar man under products...
Bilden under är då jag var på kabuki i Ginza. Mycket vackert och fascinerande traditionell japansk skådespel, som är samtidigt extremt tråkigt. Jag hade hörlurar som förklarade plotten och bakgrunden och vad som sas etc på engelska, men det var fortfarande trist. Hälften av japanerna själva som var där satt och sov... men tradition är tradition och det är viktigt antar jag. Dessutom fick jag reda på sen att japanerna inte förstår helt texten och sångerna eftersom det mesta sägs på gammeljapanska, och allt uttalas ur synk för att få nån slags rytm. Nää, själv föredrar jag Noh, som har mer intressant musik och dans och mindre plot.
Kom igen folk...släng in kommentar. Det känns som att jag sitter och skriver för ingen.

No comments: