Tuesday, October 30, 2007

Tyfon

När vi kom ut från IKEA i lördags så hade tyfonen nog precis varit över Tokyo. Regnet var riktigt intensivt. Jag fällde inte ens upp paraplyt, för jag såg att vinden vände in och ut på paraplyn direkt för alla de som gjorde det. Det var bara att gå mot stationen. Inom loppet av 5 sekunder var jag och allt jag bar på genomblöt (tur att jag hade lindat in det mesta i papper). Tåget var för en gångs skull helt tomt (alla med hjärna stannade väl inomhus den dagen) och det stannade ofta, för att vänta på att vinden skulle bli lite mer hanterbar. När det åkte, åkte det myyyycket långsamt. Så fort tåget gick lite snabbt, kändes det som att det skulle välta eller spåra ur. Så...åka tåg i en minut, vänta i tre minuter, åka en liten bit till, stanna igen osv. Efter nån timme bytte vi till ett tåg som åkte närmare marken och längre från kusten så det stannade inte lika ofta. Det tog oss två timmar att komma fram. Det var ändå kul att ha hela tåget för sig själv. Gamla bilden är från min affärsresa i Lund, frost på morgonen...allt var is.
土曜日でしたが、IKEAから出た時に台風はすでに東京に来ていました。強い風と雨、傘を使っていた人はみんな困っていました。みんなの傘がこわれたのを見て私は傘を開けませんでした。5秒後にはずぶぬれでした。ガラガラの電車はゆっくりはしっていて、なんども止まりました。帰宅には二時間かかりました。二枚目の写真はスウェーデンのルンドからです。朝、ぜんぶ氷。

No comments: