Monday, October 29, 2007

IKEA

Så var det dags att åka till IKEA i Funabashi. Allt kändes precis som hemma, från placeringen av byggnaden ute i ingenmansland, 100 yens korv med bröd eller glass, inredningen, lekplatsen där man checkar in sina ungar, och stora magasinet i slutet. Skillnaden var att istället för att vara full av svenskar så var det full av japaner. Man kan också köpa typisk svensk mat (Glögg, sill, pepparkakor, köttbullar, flädersaft, snaps osv) i deras supermarket. Hade oturen att välja tyfondag att åka dit. När vi kom fram hade regnet redan börjat komma igång ordentligt. Tåg från Tokyo tog ca 40 minuter vilket är normalt. Vägen tillbaks var en annan historia.
Gamla bilden är från förra året när jag flög till kalla Sverige på affärsresa.
船橋のIKEAに行きました。すべてスウェーデンと同じ感じでした。たとえば100円のホットドッグはスウェーデンと同じ、インテリアとかお店の位置が東心離れる、ぜんぶスウェーデンと同じ。違いはスウェーデンのIKEAにはスウェーデン人がいっぱいいますが、ここには日本人がいっぱいいました。そして、スウェーデン料理をIKEAのスーパーで買えます(シルとかジンジャクッキーとかミートボール。。。)しかし、あの日は台風の日でした。着いた時に、もうどしゃぶりでした。東京から電車で40分かかりました、でも帰る道はもっともっと時間かかりました。それは次回の話です。二枚目の写真は去年の出張です。十月に寒いスウェーデンへ飛行機で行きました。

No comments: